Villa Himan
yrittäjällä oli mielestäni hieno idea laajentaa kausiluonteisesi toimivaa
kivijalkamyymäläänsä verkkokaupan puolelle. Hän panosti kaupan perustamiseen ja
markkinointiin eli lähtökohdat olivat siltä osin kunnossa.
Yrittäjälle tuli
kuitenkin yllätyksenä se, että verkossa on muitakin kuin ”oikealla asialla”
olevia ”ostajia” ja se romahdutti hyvin alkaneen verkkokaupan. Tältä olisi
voinut välttyä - tai ainakin vahinkoa lieventää - perehtymällä syvemmin kaupan
ehtoihin eli palautusehtoihin ja maksuehtoihin. Tuotteen palauttaminen on
kuluttajan oikeus, mutta maksun olisi voinut periä etukäteen joko maksattamalla
tuotteet verkkopankissa tilausvaiheessa tai toimittamalla tuotteet postiennakolla.
Tämä olisi varmasti hillinnyt höpö-höpö-ostajien intoa tilata ja palauttaa,
tilata ja palauttaa. Ei myöskään olisi kannattanut antaa asiakkaille
mahdollisuutta maksaa pieniä ostoksia erissä. Jos asiakkaalla ei ole varaa
maksaa 20 euroa maksavaa tuotetta kokonaan kerralla, ei hänellä ole siihen
varaa lainkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti