maanantai 17. maaliskuuta 2014

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 3

Villa Himan tarina eli verkkokaupan hautajaiset
 
Villa Himan yrittäjällä oli mielestäni hieno idea laajentaa kausiluonteisesi toimivaa kivijalkamyymäläänsä verkkokaupan puolelle. Hän panosti kaupan perustamiseen ja markkinointiin eli lähtökohdat olivat siltä osin kunnossa.
Yrittäjälle tuli kuitenkin yllätyksenä se, että verkossa on muitakin kuin ”oikealla asialla” olevia ”ostajia” ja se romahdutti hyvin alkaneen verkkokaupan. Tältä olisi voinut välttyä - tai ainakin vahinkoa lieventää - perehtymällä syvemmin kaupan ehtoihin eli palautusehtoihin ja maksuehtoihin. Tuotteen palauttaminen on kuluttajan oikeus, mutta maksun olisi voinut periä etukäteen joko maksattamalla tuotteet verkkopankissa tilausvaiheessa tai toimittamalla tuotteet postiennakolla. Tämä olisi varmasti hillinnyt höpö-höpö-ostajien intoa tilata ja palauttaa, tilata ja palauttaa. Ei myöskään olisi kannattanut antaa asiakkaille mahdollisuutta maksaa pieniä ostoksia erissä. Jos asiakkaalla ei ole varaa maksaa 20 euroa maksavaa tuotetta kokonaan kerralla, ei hänellä ole siihen varaa lainkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti