keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Twitter-kilpailu – MSL14, SoMe-jakson ryhmätehtävä

Miten ryhmätyömme ja tutustuminen twitterin ihmeelliseen maailman sitten oikein sujui?

Ryhmämme jäsenet: Ulla Koikkalainen, Lotta Ojanperä, Heidi Ylläsjärvi, Kati Sinivuori, Annika Konttinen
 

Aloitimme työskentelyn twiittiryhmämme kanssa kaikkien ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti Haaga-Helian vähän turhankin aurinkoisella ja kuumalla terassilla 21.5.2014. Ensimmäiset pari tuntia heittelimme ideoita siitä, mistä alkaisimme twiittailla ja mikä olisi ”liikeideamme”. Keksittyämme sen aloimme haarukoida hyvää ja kansainvälistä nimeä tilillemme. Syntyi Arctic Thrill. ”Dynamic group of travel & leisure experts help you to find hidden travel pearls. Join the ride with us and get a taste of summer spirit and best places to explore.”

Arctic Thrill nostaa esille Suomen matkailun  kätkettyjä ja tunnettujakin helmiä, se seuraa ajankohtaisia asioita ja raportoi vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Matkailu päätettiin ymmärtää laajasti eli myös erilaiset ilmiöt, maut, ajatukset ja Suomen ulkopuoliset helmetkin saivat luvan lennättää twiittilintuamme. Tavoitteenamme oli saada mahdollisimman paljon seuraajia.  Ryhmämme työskentely oli alusta alkaen innostunutta ja ihmetteleväistä. Osalla meistä ei ollut mitään kokemusta twiittamisesta (allekirjoittanut mukaan luettuna) eli osa aloitti a:sta. Joillakin oli jonkinlaista/enemmän kokemusta ja he olivat lähestulkoon liekeissä tästä tehtävänannosta. Ja tässä tulikin esiin ensimmäinen ryhmätyöskentelyn hyvä puoli; kokeneemmat jakoivat innostustaan ja osaamistaan meille aloittelijoille, jotta pääsimme ryhmävauhtiin.

Siitä se sitten alkoi. Kaiken matkaa osa meistä oli innokkaampia kuin toiset ja toisilta tuntui twiitattavaa löytyvän kadehdittavan paljon. Mutta kaikki kantoivat kuitenkin kortensa kekoon – kykyjensä ja intonsa mukaan. Tapasimme Google+:n Hangouts’ssa maanantai-iltaisin sen jälkeen kun lapselliset olivat saaneet jälkikasvunsa unten maille. Kävimme läpi Arctic Thrillin tilannetta ja suunnittelimme uusia keinoja saada tilimme lentoon, mm. markkinointia omissa henkilökohtaisissa facebook- ja twitter-yhteisöissämme. Kymmentä dollariamme emme edes harkinneet käyttävämme. Ehkä olisi pitänyt? Lisäksi viestittelimme jonkun verran Google+.ssa muutenkin, mm. ongelmatilanteissa. Mitä pidemmälle etenimme, sitä enemmän twiitailimme, retwiittailimme, etsimme hyviä seurattavia, laadimme listoja jne. Ja tietenkin saimme kaiken aikaa uusia seuraajia, mikä kannusti entistä aktiivisempaan twitteröintiin. Ihan kiva, kun mm. Sokos Hotellit, Levi ja Fazer ovat kiinnostuneita löydöistämme.  
Ongelmia työskentelyssä aiheuttivat lähinnä tekniset laitteet; esimerkiksi minun Lumia520:ni ei suostunut luomaan listoja, eikä se kyllä onnistunut läppärillänikään. On raivostuttavaa yrittää tehdä jotain, kun tietää miten se tehdään, mutta kun ei vaan onnistu! Jos Alexander Stubbilla olisi käytössään Lumiani, ei hänestä olisi koskaan voinut tulla niin aktiivista twittaajaa kuin mitä hän on!!!  Twiittailu siis vaatii kunnon vehkeet - iPhone taitaa olla tässä lajissa ykkösvalinta. 

Ryhmätyöskentelymme onnistui mielestäni hyvin ja olimme tyytyväisiä tulokseemme: 334 twiittausta ja 107 seuraajaa. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että minunlaiseni anti-some-ihminen ei olisi onnistunut pääsemään julkaisukelpoisiin tuloksiin ilman ryhmän positiivista painostusta ja kunnioitettavaa kannustusta. Eli ryhmätyöskentely oli tässä tehtävässä ihan huippuasia, ja onnistumisen ja mielenkiinnon ylläpitämisen kannalta keskeistä. Arctic Thrill jää varmasti elämään, mutta omalla painollaan. Emme halua pettää seuraajiemme luottamusta lopettamalla tiliämme tämän tehtävän päätyttyä. Ja toisaalta Suomen suvi on niin täynnä kätkettyjä helmiä, että onhan ne jaettava muiden kanssa!
Oppeja matkan varrelta: Jos yritys haluaa hyödyntää twitteriä markkinoinnissaan, vaatii se todellista panostusta ja resursseja. Jos homma jätetään yhden henkilön tehtäväksi ”otona” eli sadan muun tehtävän ohessa hoidettavaksi, ei ole syytä odottaa mitään tuloksia. Parhaiten homma onnistuu, jos yrityksessä on mahdollisimman monta twiittaajaa, jolloin tekeminen on aktiivista ja ainakin jossain määrin säännöllistä. Itsestäni opin (tai asia vahvistui), etten ole edelleenkään some-ihminen. Jos työ vaatii, hyödynnän toki tätäkin markkinointikeinoa, mutta henkilökohtaisessa elämässäni twitterlintu ei tule visertelemään. Onneksi kuitenkin tiedän nyt, mikä twitter on ja kuinka se toimii.