maanantai 17. maaliskuuta 2014

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 3

Villa Himan tarina eli verkkokaupan hautajaiset
 
Villa Himan yrittäjällä oli mielestäni hieno idea laajentaa kausiluonteisesi toimivaa kivijalkamyymäläänsä verkkokaupan puolelle. Hän panosti kaupan perustamiseen ja markkinointiin eli lähtökohdat olivat siltä osin kunnossa.
Yrittäjälle tuli kuitenkin yllätyksenä se, että verkossa on muitakin kuin ”oikealla asialla” olevia ”ostajia” ja se romahdutti hyvin alkaneen verkkokaupan. Tältä olisi voinut välttyä - tai ainakin vahinkoa lieventää - perehtymällä syvemmin kaupan ehtoihin eli palautusehtoihin ja maksuehtoihin. Tuotteen palauttaminen on kuluttajan oikeus, mutta maksun olisi voinut periä etukäteen joko maksattamalla tuotteet verkkopankissa tilausvaiheessa tai toimittamalla tuotteet postiennakolla. Tämä olisi varmasti hillinnyt höpö-höpö-ostajien intoa tilata ja palauttaa, tilata ja palauttaa. Ei myöskään olisi kannattanut antaa asiakkaille mahdollisuutta maksaa pieniä ostoksia erissä. Jos asiakkaalla ei ole varaa maksaa 20 euroa maksavaa tuotetta kokonaan kerralla, ei hänellä ole siihen varaa lainkaan.

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 2


Kaksi positiivista verkkokauppaa

Groupon.fi  tarjoaa edullisia kampanjoita/diilejä mm. matkailuun ja kauneudenhoitoon liittyen. Verkkokaupalla on myös kansainvälinen versio groupon.com 
  • Sivusto on ulkonäöltään myyvä, raikas ja selkeä
  • Kampanjat eli diilit ovat todella houkuttelevia, koska alennukset ovat noin 50 %, jopa enemmän
  • Tuote-esittelyt ja toimintaohjeet ovat selkeät
  • Kampanjat vaihtuvat tarpeeksi usein, vaikka kampanjat kestävätkin 1-3 kk
  • Päivän diili on hyvä idea; siinä esitellään yksi diili ja sen tarjoava yritys isommalla ilmoituksella
  • Hauskoja ideoita sivustolla: myytyjen diilien määrän ilmoittaminen ”jo 21 ostettu!”) ja jäljellä olevaa ostoaikaa mittavaa laskuri  (”Ostoaikaa jäljellä: 5 vrk 08:52:34”)
  • Ostaminen ja maksaminen (verkkopankissa) on helppoa ja myyjän kannalta turvallista
  • Perustuu siihen, että ostaja rekisteröityy asiakkaaksi ja antaa samalla yhteystietonsa, mm. sähköpostiosoitteensa uutiskirjettä varten
  • Maksettuaan asiakas saa meiliinsä vahvistuksen ja lahjakortin, jolla voi varata tai lunastaa ostetun palvelun/tuotteen myyjältä
  • Hyvä idea: jokainen osto kerryttää ostajan tilille 6 € ”ostorahaa”, jonka voi käyttää seuraavia ostoksia tehdessä (sitouttaminen)
  • Groupon lähettää asiakkaalle uutiskirjeen päivittäin, mikä on kyllä pidemmän päälle liikaa!
  • Yritystiedot ym. ovat luettavissa sivuston alareunassa, mikä lisää luottamusta
  • Verkkokaupasta on myös mobiiliversio
  • Olen itse käyttänyt tätä palvelua ja suositellut kavereillekin! Kun saat kasvohoidon 30 €, jalkahoidon 25 € ja 10 kuntoilukeskuskäyntiä 29 €, niin tekee mieli kokeilla!
  • Palvelun tarjoajat pitävät Grouponin myyntiä vähän turhan aggressiivisena eli sieltä tyrkytetään uusia kampanjoita kaiken aikaa, vaikka entiset olisivat vielä päällä. Yrittäjät lähtevät mukaan ja useiden päällekkäisten kampanjoiden hallitseminen on haastavaa missä tahansa – ei vähiten pienissä, jopa yhden hengen yrityksissä.

Finnkino.fi myy elokuvalippuja kaikkiin Finnkinon teattereihin Suomessa.
  • Ahkerana leffassa kävijänä käytän Finnkinon verkkokauppaa melko paljon
  • Verkkosivuston ja verkkokaupan ulkoasu on erittäin selkeä
  • Paljon = riittävästi informaatiota elokuvista (sanallista tarinaa, kuvia, traileri, pisteytys, katsojien kommentit)
  • Verkkokauppa-asiointiin erittäin yksityiskohtaiset neuvot eli ostaminen on tehty todella helpoksi
  • Paikan varaaminen, lipun maksaminen verkkopankissa, lipun tulostaminen – kaikki sujuu täydellisesti (edellyttää rekisteröitymistä)
  • Leffateatteri ei voi paljoa hyödyntää lisämyyntiä, mutta Finnkino on hyödyntänyt leffasyömisen eli verkkokaupasta voi hankkia myös herkkuliput
  • Verkkokaupassa voi kommentoida leffoja 
  • Finnkinon uutiskirje ilmestyy kerran viikossa, mikä on luonnollinen tahti tällä palvelulle
  • En kaipaa mitään enempää tähän verkkokauppaan. Tämä on toimiva.

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 1


Kolme epäonnistunutta tai ei-niin-onnistunutta  verkkokauppaa

Verkkokauppoja on paljon ja hyvin eri tasoisia. Tärkeintä minulle on toiminnallisuus, käyttämisen helppous, sivujen latautumisen nopeus ja varmuus. Alla arvioitani kolmesta minulle ennestään tutusta, ei täysin onnistuneesta verkkokaupasta. 

GoldenResort.fi on Tahko-Chalet Oy:n omistama yritys, joka tarjoaa korkeatasoista majoitusta erillis- ja paritaloissa Tahkon uuden golfkentän laidalla, n. 6 km Tahkon ytimestä. Asiakaskunta muodostuu pääasiassa talviurheilun harrastajista, golfaajista, yritys- ja hääseurueista sekä koulujen lomien aikana perheistä. 

 
  • Majoituspalvelut ovat periaatteessa tarjolla verkkokaupassa, mutta varaaminen ei kuitenkaan onnistu sivustolla  
  • Etusivulla ei ole mitään mainintaa tai kehotusta varaamiseen liittyen
  • Varausmahdollisuus on piilotettu ”Nuku ja syö hyvin ” –navigaation alle ja sieltäkin on vaikea saada hiirellä kiinni Varaukset-kohdasta
  • Kun vihdoin pääsee aloittamaan varauksen teon, löydätkin itsesi Tahko.com –sivustolta ilman mitään ennakkovaroitusta ja kaiken lisäksi joudut aloittamaan varaamisen aivan alusta
  • GR:n sivuilla puhelin ja sähköposti ovat esillä selkeästi – ja syystä: verkkokauppa on onneton, eikä varaaminen siellä onnistu!
  • Parannusehdotus entiseen työpaikkaan: sähköinen varausmahdollisuus kokonaan pois ärsyttämästä ihmisiä tai sitten selkeästi esille ja tieto siitä, että varaus tapahtuu Tahko.comin kautta



Kun Golden Resortin sivulta joutui tänne hyppäämään, niin tarkastellaanpa sitten tätä. Tahko.com on Tahkon alueen keskusvaraamo, joka pyrkii keskittämään kaiken Tahkoon liittyvän asian sivustolle. Sivustolla on perusinformaatiota tapahtumista, palveluista, säästä, olosuhteista ym. ym. Suurin osa Tahkon majoituskapasiteetista on varattavissa Tahko.comin verkkokaupan kautta.

  • Sivustolla on paljon asiaa, mutta asioiden löydettävyys ei ole paras mahdollinen
  • Jonkinasteinen sekavuus vallitsee
  • Majoituksen varaaminen on suht’ työlästä, koska perushakukriteereillä eli ajankohdalla, henkilömäärällä ja etäisyydellä Tahkon ytimestä tulee liian paljon vaihtoehtoja (yritin esim. 4.-6.4. => 367 vaihtoehtoa) => hakukriteerejä tulisi olla jo ensimmäisessä haussa enemmän, jolloin valittavien kohteiden määrä olisi inhimillinen
  • Toiminnallisuus ei ole parhaasta päästä, on vähän köykäistä  
  • Sivujen latautuminen voisi olla nopeampaakin
  • Tällainen koko aluetta palveleva sivusto/verkkokauppa on haastava, koska asiaa on paljon => selkeys olisi kaiken a ja o
  • Varaamisen/ostamisen helppouteen pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota, jotta puhelinruuhka keskusvaraamossa pienenisi (tiedän sen olevan melkoinen sesonkiaikoina)
  • Varatun majoituksen (tai muut palvelut) voi maksaa verkkopankissa
  • Saapumispäivänä asiakas saa kännykkään lisätiedot, esim. ovikoodin jne.
  • Matkan päätyttyä asiakas saa pienen palautekyselyn => voisi olla laajempikin 


Lomarengas.fi on Suomen tunnetuin ja vanhin lomamökkien välittäjä eli asiakkaina ovat mökin vuokraajat.
  •  Hyvää on se, että heti varaamisen/ostamisen voi aloittaa jo etusivulla
  • Etusivulla on yksi ja sama maisemakuva eli sivusto voisi olla elämyksellisempikin  
  • Palvelun käytettävyys on vaikeaa ja tiedon hakeminen on tuskaisaa
  • Olen varannut heinäkuussa yhdeksi viikoksi mökin Kerimäeltä.
  • Kun yritän hakea ko. mökkiä paikkakunnan ja mökin nimen mukaan, ei verkkokauppa löydä sitä. Palvelu tarjoaa saman nimistä mökkiä Rovaniemeltä. 
  • Kun haen Tahkolta mökkiä tietylle ajankohdalle, tarjoaa palvelu ensin 545 mökkiä eri puolilta Suomea
  • Tekniikka siis toimii satunnaisesti, vähän miten sattuu. Vaatii kärsivällisyyttä.
  • Mökkiesittelyt ovat ihan ok ja maksaminen vaivatonta (varauksen yhteydessä maksetaan vähintään ennakkomaksu 20 % hinnasta joko verkkopankissa tai luottokortilla, loppu maksetaan laskulla)
  • Luulen, että palvelu on rakennettu vuosien saatossa nyt jo vanhentuneelle alustalle, joten ainoa tapa saada verkkokauppa toimivammaksi olisi tehdä se alusta alkaen uudestaan nykytekniikkaa hyödyntäen