Onnistuneita ja koukuttavia asiakaskokemuksia verkossa
Jopa onkin taas visainen tehtävänanto! Äkkiseltään
sanoisin, etten ole vielä tavannut yhtään tehtävässä kaivattua ”onnistunutta,
hyvän ja saumattoman tai koukuttavan asiakaskokemuksen minulle tarjonnutta,
reaalimaailmaa ja virtuaalista maailmaa yhdistävää palvelua tai tuotetta”.
Johtuneeko siitä, etten ole kovinkaan aktiivinen verkossa surffailija -
ennemminkin perinteisiä medioita (lue: tv, radio, paperiset lehdet jne.)
ja ostotapoja (lue: kivijalkakaupat) suosiva tyyppi. Jos nyt kuitenkin yritän kaivaa mieleni
sopukoista edes joitakin onnistuneita ja hetkeksi minut koukkuun saaneita
asiakaskokemuksia verkossa, niin nämä nyt voisivat olla esimerkkejä (eivät todellakaan
immersiivisiä tms):
1)
etuovi.com. Myydessäni itse asuntoani vuosi
sitten laitoin sen myyntiin etuovi.comiin. Palvelu itsessään oli
helppokäyttöinen ja selkeä toteutus, jossa yhdistyi virtuaalinen myyntiesittely
ja arkipäivässä tapahtuva live-esittely. Tottahan siinä lievää pakollista
koukkuuntumistakin tapahtui, kun seurasi mitä asuntomarkkinoilla naapurustossa
tapahtui. Palvelu tarjosi myös mahdollisuutta laittaa asuntoesittelyajat
varattavaksi netin kautta, mutta se ei oikein tuntunut toimivan. Kaikki
esittelyt sovittiin perinteiseen tapaan puhelimitse.
2)
tori.fi. Laitoin asuntoni myyntiin myös tori.fi-palveluun
ystävieni suosituksesta. Käytännössä laitoin sinne lyhyen esittelyn
kodistani ja ohjeistuksen siirtyä
etuovi.comiin saamaan lisätietoja ja katselemaan kuvia. Sen verran tori.fi
koukutti, että päätin laittaa sinne samalla myyntiin myös joitakin huonekaluja,
pesukonetta ym… Ja hauskinta tässä kaikessa oli, että kerran menin vahingossa
ostetaan-sivustolle, missä huomasin erään herra Mönkkösen etsivän juuri
sellaista asuntoa, joka minulla oli myynnissä. Ja niinhän siinä loppujen
lopuksi kävi, että Mönkkönen osti kotini!

4)
groupon.fi. Tämä palvelu koukutti minua niin
kauan kunnes hermostuin joka päivä tulleisiin sähköpostisuoriin. Mutta palvelu
on kyllä oivasti suunniteltu. Kauneudenhoitoon, matkailuun, ravintolassa
syömiseen ym. liittyvät tarjoukset ovat todella hyviä. Ostin esimerkiksi lahjakortin jalkahoitoon
helsinkiläiseen hoitolaan. Hinta oli 77 % listahintaa edullisempi ja saamani
hoito ja palvelu olivat oikein hyvää. Olen kuullut myös toisenlaisia
kommentteja varsinkin ravintolapalveluja ostaneilta; heitä kohdellaan
kakkosluokan asiakkaina ja annoksetkaan eivät aina ole ihan sitä mitä
luvattiin. Mutta se on varmaa, että kun kerran jotain ostat, saat samanmoisia tarjouksia
lisää jatkuvalla syötöllä. Täytyy olla todella tiukkana, ettei sorru jatkuvasti
ostamaan lahjakortteja milloin mihinkin kauneushoitolaan tai ravintolaan!

5)
finnkino.fi. Elokuvien ystävänä tämä palvelu on ehkä
jopa koukuttanut minut. Varaan aina lippuni tästä palvelusta ja valitsen
itselleni sopivan istumapaikan keskeltä takarivistä. Palvelussa saan myös
perustiedot elokuvasta. Mitään wau:ta palvelu ei tarjoa.