tiistai 26. elokuuta 2014

Elämys verkossa, MSL14 ennakkotehtävä


Onnistuneita ja koukuttavia asiakaskokemuksia verkossa

Jopa onkin taas visainen tehtävänanto! Äkkiseltään sanoisin, etten ole vielä tavannut yhtään tehtävässä kaivattua ”onnistunutta, hyvän ja saumattoman tai koukuttavan asiakaskokemuksen minulle tarjonnutta, reaalimaailmaa ja virtuaalista maailmaa yhdistävää palvelua tai tuotetta”. Johtuneeko siitä, etten ole kovinkaan aktiivinen verkossa surffailija  -  ennemminkin perinteisiä medioita (lue: tv, radio, paperiset lehdet jne.) ja ostotapoja (lue: kivijalkakaupat) suosiva tyyppi.  Jos nyt kuitenkin yritän kaivaa mieleni sopukoista edes joitakin onnistuneita ja hetkeksi minut koukkuun saaneita asiakaskokemuksia verkossa, niin nämä nyt voisivat olla esimerkkejä (eivät todellakaan immersiivisiä tms):

1)      etuovi.com. Myydessäni itse asuntoani vuosi sitten laitoin sen myyntiin etuovi.comiin. Palvelu itsessään oli helppokäyttöinen ja selkeä toteutus, jossa yhdistyi virtuaalinen myyntiesittely ja arkipäivässä tapahtuva live-esittely. Tottahan siinä lievää pakollista koukkuuntumistakin tapahtui, kun seurasi mitä asuntomarkkinoilla naapurustossa tapahtui. Palvelu tarjosi myös mahdollisuutta laittaa asuntoesittelyajat varattavaksi netin kautta, mutta se ei oikein tuntunut toimivan. Kaikki esittelyt sovittiin perinteiseen tapaan puhelimitse.

2)      tori.fi. Laitoin asuntoni myyntiin myös tori.fi-palveluun ystävieni suosituksesta. Käytännössä laitoin sinne lyhyen esittelyn kodistani  ja ohjeistuksen siirtyä etuovi.comiin saamaan lisätietoja ja katselemaan kuvia. Sen verran tori.fi koukutti, että päätin laittaa sinne samalla myyntiin myös joitakin huonekaluja, pesukonetta ym… Ja hauskinta tässä kaikessa oli, että kerran menin vahingossa ostetaan-sivustolle, missä huomasin erään herra Mönkkösen etsivän juuri sellaista asuntoa, joka minulla oli myynnissä. Ja niinhän siinä loppujen lopuksi kävi, että Mönkkönen osti kotini!

3)      vr.fi. VR on tarjonnut viime vuosina todella edullisia matkalippuja. Asuessani muutaman vuoden Kuopiossa, kävin suht’ aktiivisesti katsomassa Kuopio-Helsinki –lippujen hintoja, ja toki myös varaamassa niitä. Palvelu toimii, muttei tarjoa mitään ihmeellisyyksiä asiakkaan kannalta.  

4)      groupon.fi. Tämä palvelu koukutti minua niin kauan kunnes hermostuin joka päivä tulleisiin sähköpostisuoriin. Mutta palvelu on kyllä oivasti suunniteltu. Kauneudenhoitoon, matkailuun, ravintolassa syömiseen ym. liittyvät tarjoukset ovat todella hyviä.  Ostin esimerkiksi lahjakortin jalkahoitoon helsinkiläiseen hoitolaan. Hinta oli 77 % listahintaa edullisempi ja saamani hoito ja palvelu olivat oikein hyvää. Olen kuullut myös toisenlaisia kommentteja varsinkin ravintolapalveluja ostaneilta; heitä kohdellaan kakkosluokan asiakkaina ja annoksetkaan eivät aina ole ihan sitä mitä luvattiin. Mutta se on varmaa, että kun kerran jotain ostat, saat samanmoisia tarjouksia lisää jatkuvalla syötöllä. Täytyy olla todella tiukkana, ettei sorru jatkuvasti ostamaan lahjakortteja milloin mihinkin kauneushoitolaan tai ravintolaan!
 

5)      finnkino.fi. Elokuvien ystävänä tämä palvelu on ehkä jopa koukuttanut minut. Varaan aina lippuni tästä palvelusta ja valitsen itselleni sopivan istumapaikan keskeltä takarivistä. Palvelussa saan myös perustiedot elokuvasta. Mitään wau:ta palvelu ei tarjoa.