Yrityksellä on hyvin yksinkertaiset kotisivut, jotka vaatisivat pikaista uudistamista, jos yritys aikoo tosissaan laajentua kansainvälisille vesille. Nettisivut eivät valitettavasti herätä suurta luottamusta yritystä kohtaan, koska myös palvelu- ja tuotetarjonta on varsin vaatimatonta. Kansainvälistymisen tielle on yritetty lähteä, mutta jo kotisivuilla homma kääntyy yritystä vastaan; esim. saksankielisessä versiossa ”Startseite” on jäänyt kääntämättä eli sivun tekstit ovat pääosin suomenkielellä!
Kulttuurimatkailun saralla Giellajohkalla on matkailijoille tarjottavana mahdollisuus kokea aitoa lappilaista elämänmenoa, ymmärtääkseni ei juurikaan muuta. Sitä on hieman vaikea kaupallistaa, mutta ei tokikaan mahdotonta, jos osaamista löytyy. Kylä- ja outdoorsmatkailussa Giellajohka tarjoaa matkailijoille upeat mahdollisuudet luonnossa retkeilyyn ja vaeltamiseen niin kesällä kuin talvellakin, sekä kalastamiseen. Nettisivuilla on esillä muutamia huonotasoisia stil-kuvia ja pari huonotasoista videota, jotka eivät valitettavasti ole tätä päivää. Ne eivät kyllä houkuttele ainakaan ulkomaisia matkailijoita.
Kotimaan osalta suosittelen Giellajohkalle seuraavaa marssijärjestystä matkalla sähköistä liiketoimintaa sekä kulttuuri- että kylä- ja outdoorsmatkailua koskien:
- Yritys on mukana Inari-Saariselän sivustolla, mutta hyvin ”laihasti”. Täältä voisi aloittaa ”uuden elämän”. Lisää tasokasta sisältöä!
- Metsähallituksen Luontoon.fi -sivusto olisi Giellajohkalle varmaankin seuraava haltuun otettava kanava. Sivusto tulee ensimmäisenä Googlen hakukoneessa, kun hakee Kevon luonnonpuistoa.
- Vaellusnet.com on koonnut melko hirvittävän näköiselle sivustolleen vaellustietoutta lähinnä linkkien muodossa. Mutta täälläkin voisi olla näkyvissä.
- Kalastuksen osalta kannattaa liittoutua kalastusmatkoja tekevien yritysten kanssa.
.
Maailmanvalloitusta ajatellen suosittelisin Giellajohkalle seuraavia näkyvyys- ja myyntikanavia
Giellajohkan kannattaa olla mukana Visit Finlandin Lapin alueen markkinointiteemassa Cultural Beat sekä Wild and Free. Tämä käsittää sekä visitfinland.fi –portaalin että sosiaalisen median kanavat. Edellytyksenä toki nykyistä tasokkaamman kuva- ja videomateriaalin tuottaminen.
Kulttuurimatkailussa Saksan markkinoilla voisi olla potentiaalia Giellajohkalle, varsinkin yhdistämällä kulttuurin ja luonnon. Jotta Giellajohkan kaltainen pikkuyritys saisi jalansijaa Saksan markkinoilla, tulisi sen päästä ainakin aluksi mukaan jonkun matkanjärjestäjän kiertomatkaohjelmiin. Näin se pääsisi matkanjärjestäjän verkostoihin ja esim. sosiaaliseen mediaan, joka on hyvin tärkeä Saksan markkinoilla. Matkanjärjestäjäyhteistyön myötä yritys saisi myös näkyvyyttä ja referenssejä jatkoa ajatellen. Itsenäiseen Saksan valloittamiseen yrityksellä ei taida olla eväitä.
Iso-Britanniassa kulttuuri tarkoittaa lähinnä kirjoitettua kulttuuria (ref. kirjallisuus, Shakespeare) tai rakennettua kulttuuria (rakennukset, taide, musiikki, teatteri, urheilu ), joten en usko, että Giellajohkan kannattaa panostaa britteihin kulttuurimatkailussa. Lisäksi britit ovat niin laatutietoisia, että pienen lappilaisen yrityksen kulttuuripalvelut tuskin puhuttelisivat heitä, jos vaikka niitä olisikin. Nettisivujen perusteella en valitettavasti myöskään voi uskoa, että heillä olisi osaamista ja resursseja lähteä ko markkinoille. Outdoors- ja kylämatkailussa saksalaiset ovat potentiaaleja asiakkaita Giellajohkalle vaellus- ja kalastusmatkojen osalta, mutta eivät niinkään kylämatkailun, koska kylämatkailua saksalaiset harrastavat mieluiten omassa kotimaassaan.
Saksassa on erittäin paljon luontomatkailua esitteleviä ja myyviä sähköisiä kanavia. Valinta näiden kesken on varmasti haasteellista, ellei ole kokemusta tai tietoa niistä. Giellajohkan kannattaisi ehkä lähteä liikkeelle myyntikanavista, joiden takana on matkanjärjestäjä. Tällaisia ovat mm. Schulz Aktiv Reisen ja Diamir Erlebnisreisen, jotka ovat Saksan suurimpia matkanjärjestäjiä, ja jotka myyvät myös Suomea. Mutta ensin Giellajohkan täytyy tehdä ”kotiläksyt” eli aloittaa kotisivuston päivittämisestä saksalaisystävällisemmäksi.
Kalastusmatkailun osalta Iso-Britanniassa Giellajohkalle voisi olla hyvä ”aloituskanava” Visit Finland –portaali ja sen kalastusosio. Sivustolla vierailee kuukausittain 8000 brittiä. Portaali on suomalaisten ylläpitämä, luotettava ja Giellajohkalle varmasti mahdollisuuksien rajoissa oleva kanava. En oikein usko, että heidän kannattaa lähteä ensivaiheessa ulkomaisiin kanaviin.
Vaellusmatkoja briteille Giellajohka voisi tarjota Suomessa asuvan bloggaajan blogissa www.hikinginfinland.com. Blogi on suunnattu aktiivisille vaelluksen harrastajille ja sillä on noin 11500 seuraajaa kuukaudessa.
Kun Giellajohka on ottanut opit edellä mainituista kanavista, voisi se harkita mukana oloa jossain brittikanavassakin. Kanavia on todella paljon, esim. Lonely Planet Trekking & Mountaineering, on keskustelupalsta, jolla tavoittaa jopa 4 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Tämä kanava vaatii kuitenkin jatkuvaa aktiivista läsnäoloa, enkä usko Giellajohkalla olevan siihen resursseja ainakaan tässä vaiheessa.
Kylämatkailussa Giellajohkan pitäisi olla mukana ainakin Google Places –karttapalvelussa. Googlen karttoja käyttää päivittäin yli 10 miljoonaa käyttäjää, mutta mukanaolo Google Placessa eli Googlen kartoilla auttaa myös hakukonelöydettävyyttä eli lisättyään tietonsa palveluun yritys löytyy internetistä paremmin. Kävijöitä on laidasta laitaan ja kanava on ilmainen.
Myöhemmässä vaiheessa Giellajohka voisi kokeilla brittiläistä, matkailukohteita esittelevää suosittelusivustoa nimeltään Zoover. Siellä on jo nyt satojen suomalaisten matkailukohteiden tiedot. Giellajohkan pitäisi kuitenkin tässäkin tapauksessa ensin satsata nettisivustoonsa ja sen sisältöön eli kuviin, videoihin ym.
Lähteet:
Kulttuurimatkailu: http://www.mek.fi/studies/sahkoisia-ja-perinteisia-jakelukanavia-kulttuurimatkailussa/
Kylä- ja outdoorsmatkailu: http://www.mek.fi/studies/sahkoisten-jakelukanavien-kartoitus-outdoors-finland-ja-kylamatkailu-teemoista/ Kuvat: Giellajohkan kotisivuilta
Giellajohkan kannattaa olla mukana Visit Finlandin Lapin alueen markkinointiteemassa Cultural Beat sekä Wild and Free. Tämä käsittää sekä visitfinland.fi –portaalin että sosiaalisen median kanavat. Edellytyksenä toki nykyistä tasokkaamman kuva- ja videomateriaalin tuottaminen.
Kulttuurimatkailussa Saksan markkinoilla voisi olla potentiaalia Giellajohkalle, varsinkin yhdistämällä kulttuurin ja luonnon. Jotta Giellajohkan kaltainen pikkuyritys saisi jalansijaa Saksan markkinoilla, tulisi sen päästä ainakin aluksi mukaan jonkun matkanjärjestäjän kiertomatkaohjelmiin. Näin se pääsisi matkanjärjestäjän verkostoihin ja esim. sosiaaliseen mediaan, joka on hyvin tärkeä Saksan markkinoilla. Matkanjärjestäjäyhteistyön myötä yritys saisi myös näkyvyyttä ja referenssejä jatkoa ajatellen. Itsenäiseen Saksan valloittamiseen yrityksellä ei taida olla eväitä.
Iso-Britanniassa kulttuuri tarkoittaa lähinnä kirjoitettua kulttuuria (ref. kirjallisuus, Shakespeare) tai rakennettua kulttuuria (rakennukset, taide, musiikki, teatteri, urheilu ), joten en usko, että Giellajohkan kannattaa panostaa britteihin kulttuurimatkailussa. Lisäksi britit ovat niin laatutietoisia, että pienen lappilaisen yrityksen kulttuuripalvelut tuskin puhuttelisivat heitä, jos vaikka niitä olisikin. Nettisivujen perusteella en valitettavasti myöskään voi uskoa, että heillä olisi osaamista ja resursseja lähteä ko markkinoille. Outdoors- ja kylämatkailussa saksalaiset ovat potentiaaleja asiakkaita Giellajohkalle vaellus- ja kalastusmatkojen osalta, mutta eivät niinkään kylämatkailun, koska kylämatkailua saksalaiset harrastavat mieluiten omassa kotimaassaan.
Saksassa on erittäin paljon luontomatkailua esitteleviä ja myyviä sähköisiä kanavia. Valinta näiden kesken on varmasti haasteellista, ellei ole kokemusta tai tietoa niistä. Giellajohkan kannattaisi ehkä lähteä liikkeelle myyntikanavista, joiden takana on matkanjärjestäjä. Tällaisia ovat mm. Schulz Aktiv Reisen ja Diamir Erlebnisreisen, jotka ovat Saksan suurimpia matkanjärjestäjiä, ja jotka myyvät myös Suomea. Mutta ensin Giellajohkan täytyy tehdä ”kotiläksyt” eli aloittaa kotisivuston päivittämisestä saksalaisystävällisemmäksi.
Kalastusmatkailun osalta Iso-Britanniassa Giellajohkalle voisi olla hyvä ”aloituskanava” Visit Finland –portaali ja sen kalastusosio. Sivustolla vierailee kuukausittain 8000 brittiä. Portaali on suomalaisten ylläpitämä, luotettava ja Giellajohkalle varmasti mahdollisuuksien rajoissa oleva kanava. En oikein usko, että heidän kannattaa lähteä ensivaiheessa ulkomaisiin kanaviin.

Vaellusmatkoja briteille Giellajohka voisi tarjota Suomessa asuvan bloggaajan blogissa www.hikinginfinland.com. Blogi on suunnattu aktiivisille vaelluksen harrastajille ja sillä on noin 11500 seuraajaa kuukaudessa.
Kun Giellajohka on ottanut opit edellä mainituista kanavista, voisi se harkita mukana oloa jossain brittikanavassakin. Kanavia on todella paljon, esim. Lonely Planet Trekking & Mountaineering, on keskustelupalsta, jolla tavoittaa jopa 4 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Tämä kanava vaatii kuitenkin jatkuvaa aktiivista läsnäoloa, enkä usko Giellajohkalla olevan siihen resursseja ainakaan tässä vaiheessa.
Kylämatkailussa Giellajohkan pitäisi olla mukana ainakin Google Places –karttapalvelussa. Googlen karttoja käyttää päivittäin yli 10 miljoonaa käyttäjää, mutta mukanaolo Google Placessa eli Googlen kartoilla auttaa myös hakukonelöydettävyyttä eli lisättyään tietonsa palveluun yritys löytyy internetistä paremmin. Kävijöitä on laidasta laitaan ja kanava on ilmainen.
Myöhemmässä vaiheessa Giellajohka voisi kokeilla brittiläistä, matkailukohteita esittelevää suosittelusivustoa nimeltään Zoover. Siellä on jo nyt satojen suomalaisten matkailukohteiden tiedot. Giellajohkan pitäisi kuitenkin tässäkin tapauksessa ensin satsata nettisivustoonsa ja sen sisältöön eli kuviin, videoihin ym.
Lähteet:
Kulttuurimatkailu: http://www.mek.fi/studies/sahkoisia-ja-perinteisia-jakelukanavia-kulttuurimatkailussa/
Kylä- ja outdoorsmatkailu: http://www.mek.fi/studies/sahkoisten-jakelukanavien-kartoitus-outdoors-finland-ja-kylamatkailu-teemoista/ Kuvat: Giellajohkan kotisivuilta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti