maanantai 17. maaliskuuta 2014

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 2


Kaksi positiivista verkkokauppaa

Groupon.fi  tarjoaa edullisia kampanjoita/diilejä mm. matkailuun ja kauneudenhoitoon liittyen. Verkkokaupalla on myös kansainvälinen versio groupon.com 
  • Sivusto on ulkonäöltään myyvä, raikas ja selkeä
  • Kampanjat eli diilit ovat todella houkuttelevia, koska alennukset ovat noin 50 %, jopa enemmän
  • Tuote-esittelyt ja toimintaohjeet ovat selkeät
  • Kampanjat vaihtuvat tarpeeksi usein, vaikka kampanjat kestävätkin 1-3 kk
  • Päivän diili on hyvä idea; siinä esitellään yksi diili ja sen tarjoava yritys isommalla ilmoituksella
  • Hauskoja ideoita sivustolla: myytyjen diilien määrän ilmoittaminen ”jo 21 ostettu!”) ja jäljellä olevaa ostoaikaa mittavaa laskuri  (”Ostoaikaa jäljellä: 5 vrk 08:52:34”)
  • Ostaminen ja maksaminen (verkkopankissa) on helppoa ja myyjän kannalta turvallista
  • Perustuu siihen, että ostaja rekisteröityy asiakkaaksi ja antaa samalla yhteystietonsa, mm. sähköpostiosoitteensa uutiskirjettä varten
  • Maksettuaan asiakas saa meiliinsä vahvistuksen ja lahjakortin, jolla voi varata tai lunastaa ostetun palvelun/tuotteen myyjältä
  • Hyvä idea: jokainen osto kerryttää ostajan tilille 6 € ”ostorahaa”, jonka voi käyttää seuraavia ostoksia tehdessä (sitouttaminen)
  • Groupon lähettää asiakkaalle uutiskirjeen päivittäin, mikä on kyllä pidemmän päälle liikaa!
  • Yritystiedot ym. ovat luettavissa sivuston alareunassa, mikä lisää luottamusta
  • Verkkokaupasta on myös mobiiliversio
  • Olen itse käyttänyt tätä palvelua ja suositellut kavereillekin! Kun saat kasvohoidon 30 €, jalkahoidon 25 € ja 10 kuntoilukeskuskäyntiä 29 €, niin tekee mieli kokeilla!
  • Palvelun tarjoajat pitävät Grouponin myyntiä vähän turhan aggressiivisena eli sieltä tyrkytetään uusia kampanjoita kaiken aikaa, vaikka entiset olisivat vielä päällä. Yrittäjät lähtevät mukaan ja useiden päällekkäisten kampanjoiden hallitseminen on haastavaa missä tahansa – ei vähiten pienissä, jopa yhden hengen yrityksissä.

Finnkino.fi myy elokuvalippuja kaikkiin Finnkinon teattereihin Suomessa.
  • Ahkerana leffassa kävijänä käytän Finnkinon verkkokauppaa melko paljon
  • Verkkosivuston ja verkkokaupan ulkoasu on erittäin selkeä
  • Paljon = riittävästi informaatiota elokuvista (sanallista tarinaa, kuvia, traileri, pisteytys, katsojien kommentit)
  • Verkkokauppa-asiointiin erittäin yksityiskohtaiset neuvot eli ostaminen on tehty todella helpoksi
  • Paikan varaaminen, lipun maksaminen verkkopankissa, lipun tulostaminen – kaikki sujuu täydellisesti (edellyttää rekisteröitymistä)
  • Leffateatteri ei voi paljoa hyödyntää lisämyyntiä, mutta Finnkino on hyödyntänyt leffasyömisen eli verkkokaupasta voi hankkia myös herkkuliput
  • Verkkokaupassa voi kommentoida leffoja 
  • Finnkinon uutiskirje ilmestyy kerran viikossa, mikä on luonnollinen tahti tällä palvelulle
  • En kaipaa mitään enempää tähän verkkokauppaan. Tämä on toimiva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti