maanantai 17. maaliskuuta 2014

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013 - ennakkotehtävä 1


Kolme epäonnistunutta tai ei-niin-onnistunutta  verkkokauppaa

Verkkokauppoja on paljon ja hyvin eri tasoisia. Tärkeintä minulle on toiminnallisuus, käyttämisen helppous, sivujen latautumisen nopeus ja varmuus. Alla arvioitani kolmesta minulle ennestään tutusta, ei täysin onnistuneesta verkkokaupasta. 

GoldenResort.fi on Tahko-Chalet Oy:n omistama yritys, joka tarjoaa korkeatasoista majoitusta erillis- ja paritaloissa Tahkon uuden golfkentän laidalla, n. 6 km Tahkon ytimestä. Asiakaskunta muodostuu pääasiassa talviurheilun harrastajista, golfaajista, yritys- ja hääseurueista sekä koulujen lomien aikana perheistä. 

 
  • Majoituspalvelut ovat periaatteessa tarjolla verkkokaupassa, mutta varaaminen ei kuitenkaan onnistu sivustolla  
  • Etusivulla ei ole mitään mainintaa tai kehotusta varaamiseen liittyen
  • Varausmahdollisuus on piilotettu ”Nuku ja syö hyvin ” –navigaation alle ja sieltäkin on vaikea saada hiirellä kiinni Varaukset-kohdasta
  • Kun vihdoin pääsee aloittamaan varauksen teon, löydätkin itsesi Tahko.com –sivustolta ilman mitään ennakkovaroitusta ja kaiken lisäksi joudut aloittamaan varaamisen aivan alusta
  • GR:n sivuilla puhelin ja sähköposti ovat esillä selkeästi – ja syystä: verkkokauppa on onneton, eikä varaaminen siellä onnistu!
  • Parannusehdotus entiseen työpaikkaan: sähköinen varausmahdollisuus kokonaan pois ärsyttämästä ihmisiä tai sitten selkeästi esille ja tieto siitä, että varaus tapahtuu Tahko.comin kautta



Kun Golden Resortin sivulta joutui tänne hyppäämään, niin tarkastellaanpa sitten tätä. Tahko.com on Tahkon alueen keskusvaraamo, joka pyrkii keskittämään kaiken Tahkoon liittyvän asian sivustolle. Sivustolla on perusinformaatiota tapahtumista, palveluista, säästä, olosuhteista ym. ym. Suurin osa Tahkon majoituskapasiteetista on varattavissa Tahko.comin verkkokaupan kautta.

  • Sivustolla on paljon asiaa, mutta asioiden löydettävyys ei ole paras mahdollinen
  • Jonkinasteinen sekavuus vallitsee
  • Majoituksen varaaminen on suht’ työlästä, koska perushakukriteereillä eli ajankohdalla, henkilömäärällä ja etäisyydellä Tahkon ytimestä tulee liian paljon vaihtoehtoja (yritin esim. 4.-6.4. => 367 vaihtoehtoa) => hakukriteerejä tulisi olla jo ensimmäisessä haussa enemmän, jolloin valittavien kohteiden määrä olisi inhimillinen
  • Toiminnallisuus ei ole parhaasta päästä, on vähän köykäistä  
  • Sivujen latautuminen voisi olla nopeampaakin
  • Tällainen koko aluetta palveleva sivusto/verkkokauppa on haastava, koska asiaa on paljon => selkeys olisi kaiken a ja o
  • Varaamisen/ostamisen helppouteen pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota, jotta puhelinruuhka keskusvaraamossa pienenisi (tiedän sen olevan melkoinen sesonkiaikoina)
  • Varatun majoituksen (tai muut palvelut) voi maksaa verkkopankissa
  • Saapumispäivänä asiakas saa kännykkään lisätiedot, esim. ovikoodin jne.
  • Matkan päätyttyä asiakas saa pienen palautekyselyn => voisi olla laajempikin 


Lomarengas.fi on Suomen tunnetuin ja vanhin lomamökkien välittäjä eli asiakkaina ovat mökin vuokraajat.
  •  Hyvää on se, että heti varaamisen/ostamisen voi aloittaa jo etusivulla
  • Etusivulla on yksi ja sama maisemakuva eli sivusto voisi olla elämyksellisempikin  
  • Palvelun käytettävyys on vaikeaa ja tiedon hakeminen on tuskaisaa
  • Olen varannut heinäkuussa yhdeksi viikoksi mökin Kerimäeltä.
  • Kun yritän hakea ko. mökkiä paikkakunnan ja mökin nimen mukaan, ei verkkokauppa löydä sitä. Palvelu tarjoaa saman nimistä mökkiä Rovaniemeltä. 
  • Kun haen Tahkolta mökkiä tietylle ajankohdalle, tarjoaa palvelu ensin 545 mökkiä eri puolilta Suomea
  • Tekniikka siis toimii satunnaisesti, vähän miten sattuu. Vaatii kärsivällisyyttä.
  • Mökkiesittelyt ovat ihan ok ja maksaminen vaivatonta (varauksen yhteydessä maksetaan vähintään ennakkomaksu 20 % hinnasta joko verkkopankissa tai luottokortilla, loppu maksetaan laskulla)
  • Luulen, että palvelu on rakennettu vuosien saatossa nyt jo vanhentuneelle alustalle, joten ainoa tapa saada verkkokauppa toimivammaksi olisi tehdä se alusta alkaen uudestaan nykytekniikkaa hyödyntäen   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti