Case : Markkinointilupia VR:n asiakkuudenhoito-ohjelmaan
viraalimarkkinointikampanjalla

Kohderyhmä: olemassa olevat ja potentiaalit junan käyttäjät Suomessa
Tavoite: kasvattaa myyntiä ja tehdä
tehokkaampaa, mitattavaa markkinointia.
Kuvaus
kampanjasta:
Seed Digital Median kanssa tehtiin viraali- eli
suosittelumarkkinointikampanja ”Voittomatkalle mihin päin Suomea tahansa!”
VR:n omalle ”siemenrekisterille” lähettiin ensin sähköpostisuora. Tässä
asiakasta pyydettiin osallistumaan kilpailuun, jossa oli palkintona useamman
henkilön (kaveriporukan tms) yhteinen junamatka. Asiakasta pyydettiin kutsumaan
mukaan matkakavereita lähettämällä heille personoidut kutsut
sähköpostiviestinä. Viestissä pyydetään markkinointilupa. Kutsuja voi seurata
kavereiden mukaan tulemista ja kutsua lisää kavereita. VR keräsi kaikkien
kampanjaan osallistuvien sähköpostiosoitteet.
Mittaaminen: Kampanjaan
osallistuneet henkilöt eli kerättyjen sähköpostiosoitteiden/markkinointilupien
määrä. Kampanjan jatkaminen: Kerätylle ja runsaasti kasvaneelle rekisterille tai osalle siitä voisi lähettää uuden viraalin, jos halutaan vielä lisää osoitteita/markkinointilupia. Rekisterille voidaan tehdä suoraan tarjouskampanjoita ja kohdistaa muita myynnillisiä/markkinointitoimenpiteitä.
Mitä hyvää: VR sai markkinointilupia aiempaa helpommin, enemmän ja vähemmillä kustannuksilla. He saivat myös asiakkailtaan spontaania palautetta, jossa toimenpiteen kehuttiin erottuvan positiivisesti muista vastaavista. Viraali sai kiitosta myös kilpailusivujen ulkoasun, selkeyden, käytettävyyden, sääntöjen selkeyden ja monien muiden seikkojen vuoksi. Viraali auttoi VR:ää hankkimaan markkinointilupia asiakkuudenhoito-ohjelmaan, segmentoimaan asiakkaita ja myymään heille lisää tehokkaalla sähköisellä markkinoinnilla.
Miten voisi kehittää: On tärkeää miettiä jo ensimmäistä kampanjaa suunniteltaessa, miten kampanja jatkuu ja miten saatuja tuloksia hyödynnetään jatkossa; milloin lähestyt asiakasta seuraavan kerran, kuinka usein, mitä tarjoat (lisäarvo asiakkaalle) jne. On mietittävä, miten saadaan synnytettyä keskinäinen luottamus asiakkaan ja yrityksen välille. (Satu Puumala, Asiakkuusmarkkinointipäällikkö, VR-yhtymä Oy / Henkilöliikenne)
Toimenpidettä olisi voinut kehittää esim. junien sisälle eli ravintolavaunusta tai istumapaikoilta olisi voinut ohjata ihmisiä myös toimenpiteeseen varsinkin nykyään, kun kaikilla on älypuhelimet. (Mikko Räty, Seed Digital Media)
Lähteet:
www.seedww.com
Mikko Räty, Seed Digital Media, sähköposti 4.2.2014
VR:n markkinoinnilla on kyllä haasteensa. Kuljen työmatkoja junalla, ja nyt kyllä seuraan,miten tätä kampanjaa jatketaan.
VastaaPoistaMitkäs olisivat olleet omia kehitysehdotuksiasi?
VastaaPoista1) Olisin jatkanut kampanjointia junissa. Siellä olisi voinut toteuttaa vaikka miten kivoja juttuja, koska matkustajilla on aikaa, ja sitä myötä myös halua osallistua ja tehdä matkan aikana. Junassa jo matkaava on varmasti hyvä, potentiaalinen asiakas myös jatkossa. Heidän tietojaan keräämällä markkinointia voisi jatkaa sutjakkaasti tulevaisuudessa.
Poista2) Jo rekisterissä oleville lähettäisin hyviä tarjouksia ajankohtina, jolloin junissa on tyhjää tilaa.