keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Tehtävä 11. Onnistunut internet-markkinointi case


Case : Markkinointilupia VR:n asiakkuudenhoito-ohjelmaan viraalimarkkinointikampanjalla

VR:n henkilöliikenteen tavoitteena oli kasvattaa myyntiä ja tehdä tehokkaampaa, mitattavaa markkinointia. Myyntiin olivat vaikuttaneet ulkoiset tekijät, kuten myöhästelevä liikenne, jota markkinoinnilla tai viestinnällä ei ollut kykyä paikata.

Kohderyhmä: olemassa olevat ja potentiaalit junan käyttäjät Suomessa
Tavoite: kasvattaa myyntiä ja tehdä tehokkaampaa, mitattavaa markkinointia.

Kuvaus kampanjasta:
Seed Digital Median kanssa tehtiin viraali- eli suosittelumarkkinointikampanja ”Voittomatkalle mihin päin Suomea tahansa!”

VR:n omalle ”siemenrekisterille” lähettiin ensin sähköpostisuora. Tässä asiakasta pyydettiin osallistumaan kilpailuun, jossa oli palkintona useamman henkilön (kaveriporukan tms) yhteinen junamatka. Asiakasta pyydettiin kutsumaan mukaan matkakavereita lähettämällä heille personoidut kutsut sähköpostiviestinä. Viestissä pyydetään markkinointilupa. Kutsuja voi seurata kavereiden mukaan tulemista ja kutsua lisää kavereita. VR keräsi kaikkien kampanjaan osallistuvien sähköpostiosoitteet.
Mittaaminen: Kampanjaan osallistuneet henkilöt eli kerättyjen sähköpostiosoitteiden/markkinointilupien määrä.

Kampanjan jatkaminen: Kerätylle ja runsaasti kasvaneelle rekisterille tai osalle siitä voisi lähettää uuden viraalin, jos halutaan vielä lisää osoitteita/markkinointilupia. Rekisterille voidaan tehdä suoraan tarjouskampanjoita ja kohdistaa muita myynnillisiä/markkinointitoimenpiteitä.

Mitä hyvää: VR sai markkinointilupia aiempaa helpommin, enemmän ja vähemmillä kustannuksilla. He saivat myös asiakkailtaan spontaania palautetta, jossa toimenpiteen kehuttiin erottuvan positiivisesti muista vastaavista.  Viraali sai kiitosta myös kilpailusivujen ulkoasun, selkeyden, käytettävyyden, sääntöjen selkeyden ja monien muiden seikkojen vuoksi. Viraali auttoi VR:ää hankkimaan markkinointilupia asiakkuudenhoito-ohjelmaan, segmentoimaan asiakkaita ja myymään heille lisää tehokkaalla sähköisellä markkinoinnilla.

Miten voisi kehittää: On tärkeää miettiä jo ensimmäistä kampanjaa suunniteltaessa, miten kampanja jatkuu ja miten saatuja tuloksia hyödynnetään jatkossa; milloin lähestyt asiakasta seuraavan kerran, kuinka usein, mitä tarjoat (lisäarvo asiakkaalle) jne. On mietittävä, miten saadaan synnytettyä keskinäinen luottamus asiakkaan ja yrityksen välille. (Satu Puumala, Asiakkuusmarkkinointipäällikkö, VR-yhtymä Oy / Henkilöliikenne)

Toimenpidettä olisi voinut kehittää esim. junien sisälle eli ravintolavaunusta tai istumapaikoilta olisi voinut ohjata ihmisiä myös toimenpiteeseen varsinkin nykyään, kun kaikilla on älypuhelimet. (Mikko Räty, Seed Digital Media)

Lähteet:
www.seedww.com
Mikko Räty, Seed Digital Media, sähköposti 4.2.2014

3 kommenttia:

  1. VR:n markkinoinnilla on kyllä haasteensa. Kuljen työmatkoja junalla, ja nyt kyllä seuraan,miten tätä kampanjaa jatketaan.

    VastaaPoista
  2. Mitkäs olisivat olleet omia kehitysehdotuksiasi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1) Olisin jatkanut kampanjointia junissa. Siellä olisi voinut toteuttaa vaikka miten kivoja juttuja, koska matkustajilla on aikaa, ja sitä myötä myös halua osallistua ja tehdä matkan aikana. Junassa jo matkaava on varmasti hyvä, potentiaalinen asiakas myös jatkossa. Heidän tietojaan keräämällä markkinointia voisi jatkaa sutjakkaasti tulevaisuudessa.
      2) Jo rekisterissä oleville lähettäisin hyviä tarjouksia ajankohtina, jolloin junissa on tyhjää tilaa.

      Poista