keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Tehtävä 8. Affiliate-markkinointi selväkielisesti


Affiliate-markkinointi (englanniksi affiliate marketing) on kumppanuusmarkkinointia. Kumppanuus on vähän niin kuin kaveruus. Kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa sitä, että yritys markkinoi tuotettaan (esimerkiksi hotellihuoneita) internetissä omien kotisivujensa lisäksi yhden tai useamman kumppanin nettisivuilla. Tunnetuimpia suomalaisia kumppanuusmarkkinointisivustoja ovat vertaa.fi (www.vertaa.fi) ja rantapallo.fi (www.rantapallo.fi).

Kumppanuusmarkkinointi on tulospohjainen markkinointimuoto, jossa markkinoiva yritys maksaa kumppanille tietyn komission tai palkkion toteutuneista tavoitteista. Tavoitteena voi olla esimerkiksi verkkokaupan ostotapahtuma (varattu hotellihuone), rekisteröityminen verkkopalveluun, yhteydenottopyyntö tai uutiskirjeen tilaus. Mittaaminen ja tulosten seuranta ovat olennainen osa kumppanuusmarkkinointia.

Markkinoivalle yritykselle kumppanuusmarkkinointi tuo lisää näkyvyyttä ja myyntikanavia ja näin lisämahdollisuuksia saavuttaa toivotut myynti- tai muut tavoitteet. Jos yritys haluaa lisätä suoraa myyntiä affiliate-markkinoinnin avulla, tulee markkinoivalla yrityksellä on verkkokauppa.

Kumppanuuteen pääsee 

Ostajalle/asiakkaalle kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa helppoa ja ilmaista tapaa verrata tuotteita, palveluja, hintoja, toimitusmaksuja ja toimitusaikoja, minkä jälkeen ostaja/asiakas voi valita parhaan toimittajan. Yksinkertaisesti: sinun ei tarvitse käydä kymmenessä eri verkkokaupassa vertailemassa haluamaasi tuotetta tai palvelua, vaan sinä saat kymmenen kaupan valikoimat vertailtavaksesi yhdestä ja samasta kaupasta eli verkkopalvelusta. 

4 kommenttia:

  1. Selkeästi oli esitetty, jopa minäkin ymmärsin :D

    VastaaPoista
  2. No kyllähän äidinkielen opettajan poika äidinkieltä ymmärtää! :-) Kiitos kannustuksesta.

    VastaaPoista
  3. Mitenkän sen kuusivuotiaan olisi käynyt?

    VastaaPoista
  4. En taida osata vaipua niin alas...anteeksi nuoreksi:-)

    VastaaPoista