Artikkeli: The Power of ”Like”, How Brands Reach (and
influence) Fans Through Socia-Media Marketing
Julkaisu: Journal of Advertising Research. Mar2012, Vol. 52 Issue 1, p40-52. 13p.
Kirjoittajat:
Lipsman, Andrew1
(AUTHOR) alipsman@comscore.com
Mud, Graham1
(AUTHOR) gmudd@comscore.com
Rich, Mike1
(AUTHOR) mrich@comscore.comseanb@fb.com
Yleistä
Kaikesta
sosiaalisessa mediassa käytetystä ajasta Facebookissa käytetään peräti 90 %. Facebook
on yksi harvoista brändien/yritysten käytössä olevista maailmanlaajuisista
kanavista, jolla voidaan tavoitella todella laajoja yleisöjä. Mitä globaalimpi
brändi, sitä tehokkaampaa Facebook-markkinointi on. Facebook on muuttanut
brändin ja kuluttajan suhdetta tekemällä siitä kaksisuuntaista vaikuttamista; sekä
brändi että kuluttaja voivat jakaa sisältöjä ja uutisia ja antaa palautetta.
Facebook mahdollistaa ja innostaa jakamaan sisältöjä kavereiden/kuluttajien
kesken, mikä kasvattaa brändin mainosnäyttöjen (brand impressions) määrää.
Tykkääjien kaverit fokuksessa
Yksi
keskeisimpiä löydöksiä tutkimuksessa on, että brändien/yritysten kannattaa
panostaa tykkääjien (fans) kavereiden (friends of fans) tavoittamiseen. Täytyy
oppia tunnistamaan se, minkälaisista sisällöistä fanit ovat kiinnostuneita ja
laittaa brändiviestinsä sinne. Esim. Starbucksin fanit ovat
viihdeorientoituneita, Southwestin fanit viihtyvät sääasioiden ympärillä ja
Bingin fanit viettävät aikaansa viihde- ja teinisisältöjen parissa.
Tykkääjien arvoa voidaan lisätä seuraavasti:
· sitouttamalla paremmin ja lisäämällä luottamusta· lisäämällä ostohalukkuutta
· vaikuttamalla positiivisesti tykkääjien kavereihin
Paras
paikka brändin sisällölle on uutisvirrassa. Se on huomattavasti tehokkaampi
paikka kuin brändin oma fanisivu. Facebookissa brändiä fanittava yleisö voi
olla hyvinkin erilainen kuin brändin normaaliasiakaskunta. Tutkimuksen mukaan ne jotka tykkäävät brändistä
Facebookissa, käyttävät enemmän rahaa sen kivijalkaliikkeessä ja he myös käyvät
siellä useammin kuin keskimääräinen Internetin käyttäjä (esim. Starbucks: fanit
käyttävät 8% enemmän rahaa ja vierailevat 11% useammin).
Mittaamisessa keskeisintä on kenelle
ja kuinka usein
Tutkimuksessa
painotetaan, että yritysten ei kannata keskittyä laskemaan vain tykkääjien tai
muulla tavalla sitoutumisensa osoittaneiden määrää, koska silloin jää huomioimatta
laaja potentiaalien asiakkaiden joukko. Kannattaa
enemminkin mitata kenet/mitä eri ryhmiä sisällöllä tavoitetaan ja kuinka usein,
koska tällöin saadaan tietää kuinka ja missä sisällöt kohtaavat kuluttajan.
Tämä auttaa yritystä sisällyttämään sosiaalisen median osaksi laajempaa
markkinoinnin kokonaisuutta, ja tavoiteasettelussa voidaan näin huomioida
kaikki avainasiakasryhmät. Tämä auttaa
yritystä myös optimoimaan sen, miten sen kannattaa jakaa sisältöjä Facebookissa.
Taiteen ja tieteen sääntöjen mukainen referaatti.
VastaaPoistaHyvin referoitu. Hauska lukea, mitä aiheesta on kirjoitettu pari vuotta sitten. Nyt olisikin oiva aika etsiä käsiin saman kaltainen tutkimus ja katsoa, mitä muutoksia on tullut.
VastaaPoista