Internet on muuttanut maailman totaalisesti, eikä
vähiten liike-elämän pyörityksessä. Pitkään työelämässä olleena pidän suurena
rikkautena sitä, että olen saanut elää lankapuhelimen, kirjoituskoneen, telexin,
telefaksin, kirjeiden ja paperidokumenttien aikakaudella. Internet on korvannut
monet edellä mainituista välineistä ja samalla muuttanut tavan tehdä työtä. Tämä
koskee myös markkinointisuunnitelman laatimista ja roolia. Olen itsekin tehnyt
useampia markkinointisuunnitelmia elämäni aikana, joten blogikirjoitukseni
perustuu paljolti omiin kokemuksiini.
Markkinointisuunnitelmat ennen internettiä
Markkinointisuunnitelmat ennen internettiä
Ennen internetiä markkinointisuunnitelma tehtiin
vuodeksi kerrallaan. Päivien tai jopa viikkojen kirjallinen ponnistus
laitettiin sen jälkeen visusti säilöön ja suunnitelma jäi muutamien
avainhenkilöiden lukemistoksi, jos edes sitäkään. Suunnitelmaan ei vuoden
mittaan juurikaan kajottu, koska se olisi ollut ylivoimaisen hankalaa, eikä siihen
välttämättä ollut tarvettakaan. Maailma ympärillä ei vuoden mittaan juurikaan
muuttunut, koska markkinointikanavat, mediat, yhteistyökumppanit jne pysyivät
samoina. Tekemiset saattoi suunnitella huoletta vuodeksi eteenpäin. Markkinointisuunnitelmaa
ei osattu hyödyntää työkaluna, kuten tänä päivänä. Sillä ei ollut välttämättä
ollut mitään formaattia, joten sisältö saattoi olla mitä tahansa. Siitä saattoi
puuttua tämän päivän ja SOSTAC® -ajatteluun viitaten hyvinkin olennaisia asioita, mm. seuranta mittaristoineen. Tämä johtui
tietenkin siitä, ettei niitä mittareita oikein ollut olemassakaan, mutu-tuntuma
sai riittää!
Internet muuttaa maailman ja SOSTAC® markkinointisuunnittelun
PR Smith loi uudenlaisen mallin markkinointisuunnitteluun 1990-luvulla eli siinä vaiheessa, kun internet alkoi vallata maailmaa. SOSTAC® -malli on erinomainen apu markkinointisuunnitelman laatimiseksi, koska siinä huomioidaan kaikki ne osa-alueet, jotka markkinointiin vaikuttavat. Internetin aikakaudella markkinointisuunnitelmassa on huomattavasti enemmän sisältöä ja liikkuvia osia kuin ennen internetin tuloa. Mahdollisuudet ja haasteet ovat lisääntyneet. Markkinointi on monikanavaista, mediat muuttuvat, työkalut kehittyvät ja koko maailma ympärillämme muuttuu koko ajan eli suunnitelmia tulee päivittää jatkuvasti. Internetin myötä elämme globaalissa maailmassa, jossa tavoiteltavissamme on valtavat asiakasmäärät. Markkinoinnin tavoitteet ovatkin muuttuneet: pelkästä uusien asiakkaiden kalastelemisesta (hintaan mihin hyvänsä) ja olemassa olevien asiakkaiden kiinni pitämisestä (hintaan mihin hyvänsä) on siirrytty kannattavuusajatteluun eli markkinoinnin avulla pyritään etsimään ja säilyttämään vain kannattavia asiakkuuksia.
Internet on murtanut markkinoinnin ja viestinnän
rajoja eli markkinointisuunnitelma sisältää nykyään paljon viestinnällisiä
elementtejä. Sosiaalisen median, partner- ja kumppanuusmarkkinoinnin ja muiden uusien
kanavien erilaisuus ja erilaiset tarpeet (markkinointiviestin sisältö,
aikataulutus, markkinaympäristö) tulee huomioida markkinointisuunnitelmaa
laadittaessa. Internetin myötä valtavaksi paisuneen
tietotulvan vuoksi myös sisäisen markkinoinnin rooli ja merkitys on kasvanut,
joten se on tullut viime vuosina oleelliseksi osaksi markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma ei ole enää vain markkinointipäällikön työnäyte, vaan vähintäänkin koko johtoa ja päällikkötasoa koskeva ja ohjaava suunnitelma.

4th edition, P.R. Smith & Jonathan Taylor, Koogan Page, 2004
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMahtavaa omakohtaista pohdintaa! Tosiaan ennen vanhaan ei markkinointisuunnitelmaan juurikaan palattu vaan se jäi mappiin pölyttymään. Ehkä sitä katsottiin kun seuraavan vuoden suunnitelma oli taas ajankohtainen :) Mitäs viime vuonna suunniteltiin ? Maailma on todella muuttunut 25 vuoden aikana työelämässä - mutta mielestäni monessa asiassa on menty parempaan suuntaan. Paineet ja hektisyys ovat asian kääntöpuolia, mutta onhan suunnitelman teko ja käyttö nykyään paljon antoisampaa kuin jättää se vaan pölyttymään toimiston hyllylle!
VastaaPoistaKokemuksesta voin sanoa, että jos yrityksessä markkinointisuunnitelma tehdään tai teetetään niin valitettavan vähän sitä sitten lopulta oikeasti edes käytetään.
Poista