keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Tehtävä 6. Lead generation

Mitä se on?
Lead generation on liidien eli “vinkkien” keräämistä myynnin tai jonkun muun toiminnon parantamiseksi. Liidin takana on aina ihminen, potentiaali asiakas.  Liidi on kuluttajan kiinnostuksen osoitus tai tiedustelu yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan.

Miksi liidejä kerätään?
Liidejä kerätään, jotta yritys saa uusia potentiaaleja asiakkaita ja/tai asiakastietoja. Asiakas antaa yritykselle vinkin olevansa kenties halukas lähempäänkin suhteeseen yrityksen kanssa. Yritys voi kerätä liidejä esim. saadakseen lisää uutiskirjeen lukijoita, saadakseen lisää kanta-asiakkaita ohjelmaansa tai saadakseen lisää myyntiä, sopimuksia jne. 

Miten liidejä kerätään?
Liidejä on perinteisesti kerätty mm. messuilla, asiakastapahtumissa ja mainonnan avulla. Liidi on saatu esim. asiakkaan osallistuttua kilpailuun, jätettyä messuilla yhteystietonsa tms.  Liidejä kerätään myös olemassa olevien asiakkaiden ja muiden sidosryhmien antamien vinkkien avulla.  Nykyään liidejä kerätään enenevässä määrin internetin kautta. Keinoina internetin kautta kerättävissä liideissä on mm. hakukoneoptimointi, viraalikampanjat, sosiaalinen media, blogit ja sähköpostimarkkinointi. Näissä kaikissa liidi ja samalla siis yritystä ensisijaisesti kiinnostava informaatio kerätään laskeutumissivulla (landing page), jonne asiakas ohjataan edellä mainitun median kautta tutustumaan tarjottavaan tuotteeseen tai palveluun ja täyttämään samalla yhteystietokaavakkeen. Kun asiakas lähettää kaavakkeen tms., saa yritys liidin.

 
Photo Credit: JeffreyW
 
Kun yritys saa liidin, hyödyntää se sen tarvitsemallaan ja haluamallaan tavalla, esim. soittamalla asiakkaalle (varsinkin jos kyse on myyntiliidistä), tekemällä tarjouksen, lisäämällä asiakkaan uutiskirjeen tilaajarekisteriin tai kanta-asiakasrekisteriin.

Tietoa liidien hankkimisesta

1 kommentti: