Lead generation on liidien eli “vinkkien” keräämistä myynnin tai jonkun muun toiminnon parantamiseksi. Liidin takana on aina ihminen, potentiaali asiakas. Liidi on kuluttajan kiinnostuksen osoitus tai tiedustelu yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan.
Miksi liidejä kerätään?
Liidejä
kerätään, jotta yritys saa uusia potentiaaleja asiakkaita ja/tai asiakastietoja.
Asiakas antaa yritykselle vinkin olevansa kenties halukas lähempäänkin
suhteeseen yrityksen kanssa. Yritys voi kerätä liidejä esim. saadakseen lisää
uutiskirjeen lukijoita, saadakseen lisää kanta-asiakkaita ohjelmaansa tai
saadakseen lisää myyntiä, sopimuksia jne.
Miten liidejä kerätään?
Liidejä on
perinteisesti kerätty mm. messuilla, asiakastapahtumissa ja mainonnan avulla. Liidi
on saatu esim. asiakkaan osallistuttua kilpailuun, jätettyä messuilla
yhteystietonsa tms. Liidejä kerätään
myös olemassa olevien asiakkaiden ja muiden sidosryhmien antamien vinkkien
avulla. Nykyään liidejä kerätään
enenevässä määrin internetin kautta. Keinoina internetin kautta kerättävissä
liideissä on mm. hakukoneoptimointi, viraalikampanjat, sosiaalinen media,
blogit ja sähköpostimarkkinointi. Näissä kaikissa liidi ja samalla siis
yritystä ensisijaisesti kiinnostava informaatio kerätään laskeutumissivulla
(landing page), jonne asiakas ohjataan edellä mainitun median kautta
tutustumaan tarjottavaan tuotteeseen tai palveluun ja täyttämään samalla
yhteystietokaavakkeen. Kun asiakas lähettää kaavakkeen tms., saa yritys liidin.Tietoa liidien hankkimisesta
Joku esimerkki linkki olisi ollut mukava ja asiaa selventävä.
VastaaPoista